Etusivu / Yleinen / Viestinnän vauhdikas vuosi 2023

Viestinnän vauhdikas vuosi 2023

perjantai 29.12.2023

Suomen Pyöräilyn viestintä on ollut vahvassa nosteessa vuonna 2023, kiitos suunnitelmallisen sisällöntuotannon ja sosiaalisen median strategisen hyödyntämisen. Helmikuussa viestinnän asiantuntija Essi Niskakangas astui oto-pohjaiseen tehtäväänsä, ja on tehnyt aktiivista sisällöntuotantoa ja viestintää Suomen Pyöräilyn kanavissa pyöräilyn eri lajit huomioiden.

Oma media

Suomen Pyöräilyn oma media-alusta pyoraily.fi on ollut aktiivisessa käytössä koko vuoden ajan. Katselukertoja alusta keräsi vuoden aikana yli 200 000 ja eniten liikennettä sivustolla oli kesäkuussa ja elokuussa, jolloin katselukertoja oli noin 30 000 kuukautta kohden.

Uutiset-sivustolla julkaistiin tämä artikkeli mukaan lukien vuonna 2023 yhteensä 100 artikkelia. Uutisissa on tarjottu kattavasti tietoa pyöräilylajien tapahtumista, kilpailuista, urheilijoidemme kansainvälisestä menestyksestä sekä muista ajankohtaisista aiheista.

Suosituimmat artikkelit vuonna 2023 olivat maantiepyöräilyn SM-kilpailuista kertova ennakkotiedote sekä Tahkolla järjestettyjen XCM:n SM-kilpailujen kisaraportti. Ehdottomasti eniten käytetyt sivut koko pyoraily.fi-sivustolla olivat kilpailukalenteri ja tapahtumakalenteri, joiden kehittäminen ja rakentaminen kaudelle 2024 on parhaillaan käynnissä.

Medianäkyvyys

Medialle lähetettiin vuoden aikana 18 lehdistötiedotetta, joiden avausprosentti vaihteli 20–73 % välillä. Eniten vastaanottajia kiinnosti maailmancupeista kertovat tiedotteet, sekä EM-kisamenestys. Tiedotteiden myötä mediassa saatiin läpi seuraavia uutisia:

Sosiaalinen media

Suomen Pyöräilyn panostus sosiaaliseen mediaan on näkynyt huomattavana kasvuna vuoden aikana. Sosiaalisen median kanavista aktiivisessä käytössä olivat Facebook ja Instagram. Facebook-kanava tavoitti vuoden 2023 aikana 188 000 käyttäjää, joka on 268 % enemmän kuin vuonna 2022. Instagram-kanava tavoitti vuonna 2023 kaikkiaan 62 180 käyttäjää (+ 615 % vuoteen 2022 verrattuna).

Facebookissa julkaistiin 437 postausta, Instagramissa 306 julkaisua sekä 501 tarinaa. Vuoden aikana Facebookissa kasvatettiin seuraajamäärää 1900 seuraajalla yleisön ollessa vuoden lopussa 7117. Instagramin seuraajamäärä kasvoi 1433 seuraajasta 2755 seuraajaan (+ 1322). Suosituimpia julkaisuja molemmissa kanavissa olivat urheilijoidemme menestyksestä sekä SM-kilpailuista kertovat julkaisut.

Muuta

Suomen Pyöräily on onnistunut rakentamaan yhteistyötä kaupallisten kumppaneiden kanssa, esimerkkinä yhteistyö Sanoman kanssa IS Kultainen Kampi -cupin myötä. Sanomalle toteutettu näkyvyys on ollut merkittävä, ylittäen 50 000 katsojan rajan ja näkyen yli 20 eri julkaisussa.

Suomen Pyöräily on viettänyt 125-vuotisjuhlavuottaan juhlistaen historiaansa. Viestinnässä liiton juhlavuosi oli koko kauden ajan läsnä. Historia-artikkelit ja -testit tarjosivat mielenkiintoista tietoa lajin kehityksestä ja keräsivät lukijoita erityisesti ennen kotimaan pyöräilykauden alkua. Juhlavuoden päättyessä Helsingin Sanomissa julkaistiin liiton ilmoitus, jossa oli mukana myös Suomen Pyöräilyn kaupallisia kumppaneita onnittelemassa liittoa. Ilmoituksen tarkoituksena oli saada lisättyä tietoisuutta Suomen Pyöräilystä ja tuoda suomalaiselle pyöräilyurheilulle laajaa näkyvyyttä.

Suomen Syklistiliitto Suomen Pyöräilyn synty

Katse tulevaan – vuoden 2024 suunnitelmia

Vuonna 2024 viestinnässä panostetaan kuluneen vuoden tapaan sosiaaliseen mediaan ja lajien monipuoliseen näkymiseen. Mediayhteyksiä pyritään parantamaan medialle suunnatulla osiolla pyöräilyn verkkosivuilla madaltaen median kynnystä uutisoida pyöräilystä, jotta pyöräily saadaan aiempaa paremmin suuren yleisön tietoisuuteen.

Kaupalliset kumppanuudet tulevat olemaan läsnä myös tulevana vuonna. Tulevaisuuden suunnitelmat sisältävät myös vapaaehtoisten ryhmän viestinnän tueksi, joka auttaa kokoamaan ja jakamaan tietoa toiminnasta. Ryhmän toiminnasta kiinnostuneet henkilöt voivat olla yhteydessä viestinnän asiantuntijaan Essi Niskakankaaseen sähköpostitse: essi.niskakangas@pyoraily.fi.

Suuret kiitokset kaikille viestinnässä avustaville tahoille kuluneen vuoden aikana! Ilman lajien edustajien aktiivisuutta monipuolinen viestintä ei olisi mahdollista.