ENDURO

© Mikko Piispa

Enduron lajiesittely

Maastopyörä enduro (EDR) on vauhdikas ja haastava laji, joka kiehtoo monia erityisesti sen teknisyyden ja ajosilmää vaativan reittien ansiosta. Laji vaatii ajajalta hyvän peruskunnon lisäksi myös monipuolisia pyöränkäsittelytaitoja.

Enduro-kilpailu koostuu useista (n. 8-15 kpl) erikoiskokeista (EK), joissa on ajanotto. Erikoiskokeet ovat pääasiassa alaspäin viettäviä polkuja, maastoreittejä tai osia bike parkin reitistöstä. Erikoiskokeiden välissä on ilman ajanottoa tapahtuvia siirtymätaipaleita, jotka suoritetaan kilpailupaikasta riippuen joka hiihtohissillä, polkien ja/tai tunkaten. Monesti kilpailut sijaitsevat siis laskettelukeskuksissa.

Ennen kilpailun alkua kuljettajilla on pääsääntöisesti mahdollisuus tutustua erikoiskokeisiin. Kilpailussa startit erikoiskokeille tapahtuvat n. 20 sekunnin väliaikalähdöin. Erikoiskokeiden yhteenlaskettu ajoaika (tulos) vaihtelee kilpailusta ja kuljettajasta riippuen n. 20–40 minuutin välillä. Kilpailun kokonaiskesto siirtymineen vaihtelee n. 2–4 tunnin välillä.

Pyörän malli on vapaa, mutta käytännössä suurin osa kilpailijoista käyttää n. 140–180 mm pyörän molemmista päistä joustavaa nykyaikaista maastopyörää. Huolto on sallittu kilpailun aikana tietyin rajoituksin. Suojavarusteista kypärä (mielellään full face) on pakollinen ja muut suojat, kuten ajolasit, ajohanskat, polvi- ja kyynärsuojat sekä rintapanssari ovat suositeltavia.

Lue lisää endurosta ja lajisäännöistä EBA ry:n sivustolta eba.mtb-enduro.fi/lajisaannot

Lajin harrastaminen Suomessa

Etenkin siirtymien, toisinaan haastavien keliolosuhteiden ja ”timanttisten pätkien” vuoksi laji on hyvin sosiaalinen ja kilpailupaikoilla vallitseekin usein rento, iloinen ja välitön tunnelma. Kilpailun jälkeen erikoiskokeiden tuloksien tarkastelu ja ajolinjojen ”speksailut” jatkuvat toisinaan pitkälle kotimatkan jälkeenkin.

Tutustu ja kysy lisää lajista suositussa MTB-Enduro Finland -Facebook-ryhmässä.