Suomen ensimmäiset pyöräilykilpailut järjestettiin lokakuussa 1884 Helsingin Kaisaniemen puistossa.
Lokakuun 19:s päivä vuonna 1884 on merkittävä Suomen pyöräilyhistoriassa. Silloin tapahtui Helsingissä Kaisaniemen puistossa kummia. Siellä oli ryhdytty järjestämään pyöräilykilpailuja. Puiston hiekkakäytäville oli mitattu tarkalleen 1463 jalan pituinen rata, ja sillä suoritettiin kaksi kilpailua. ”Pika-ajo”, missä vajaan puolen kilometrin pituinen rata kierrettiin kerran ja ”kestävyysajo”, missä rata oli kierrettävä peräti seitsemän kertaa.
Kuvaavana kilpailuradan vaikeimpana kohtana mainittiin pieni mäen töyräs, joka pani nuoret ja valmentautumattomat kilpailijat ponnistamaan viimeisensä. Näissä ensimmäisissä Suomessa pidetyissä pyöräilykilpailuissa voitti pikamatkan ylioppilas Ernst Krogius, jonka aika oli 59,4 sekuntia. Toiseksi sijoittui hänen veljensä Lars Krogius, joka viipyi kierroksella 62,2 sekuntia. Kestävyysajoissa vaihtui veljesten järjestys aikojen ollessa 8,36 ja 8,44.
Tämä puolen kilometrin pika-ajo ja kolmen kilometrin kestävyysajo merkitsi suomalaisen kilpapyöräilyn historiallista lähtölaukausta, jolle Kaisaniemen puistoon kerääntyneen sunnuntaiyleisön hurraahuudot eivät turhaan kaikuneet.
Suomen Syklistiliitto 1898 – 70 vuotta – Suomen Pyöräilyliitto 1968 -muistelmia (Kalervo Lahtinen)
Ensimmäisten pyöräilykilpailujen lajeina oli pika-ajo (noin 0,5 km) ja kestävyysajo (noin 3 km). Kilpailut käytiin tiettävästi polkupyörillä, joissa oli edessä kookas pyörä ja takana pieni ns. varmuuspyörä. Sittemmin Suomessa siirryttiin uudenaikaisiin pyörämalleihin, jotka ovat varsin tutun näköisiä tämänkin päivän pyöräilijän silmin. Suomen ensimmäiset pyöräilykilpailut käynnistivät pyöräilyn kansallisen kilpailutoiminnan, joka on jatkunut näihin päiviin saakka.
Ennen virallisia kilpailuja pyöräilytapahtumat ja -kilpailut olivat jo olemassa eri muodoissaan. Esimerkiksi seurat ja yhdistykset järjestivät yksittäisiä pyöräilytapahtumia, jotka olivat tärkeitä pyöräilyn kehitykselle ja innostivat ihmisiä osallistumaan pyöräilytoimintaan.
Ensimmäiset pyöräilyn SM-kilpailut
Ensimmäistä kertaa pyöräilyn suomenmestaruuksista kilpailtiin vuonna 1897, jolloin Helsingissä ajettiin kolme kilpailua (1 km, 5 km ja 10 km). Helsingin Polkupyöräklubin Lars Wiik otti kahtena ensimmäisenä vuotena mestaruudet nimiinsä. Aluksi pyöräilyn SM-kilpailut olivat suhteellisen pienimuotoisia tapahtumia, ja osallistujamäärät olivat rajalliset. Kilpailujen suosio ja merkitys kuitenkin kasvoivat vuosien varrella, ja ne tulivat entistä tunnetummiksi pyöräilyharrastajien keskuudessa.
Vuonna 1925 suomenmestaruuskilpailuihin lisättiin kaksi luokkaa: nuoret ja ikämiehet. Naisilla ei suomenmestaruustaistoon ollut asiaa vielä vuosikausiin. Ensimmäistä kertaa naisten suomenmestaruuksista ajettiin vuonna 1950. Naisissa ensimmäinen suomenmestari oli Maj-Lis Åberg.
Ensimmäiset pyöräilyn SM-kilpailut asettivat perustan Suomen pyöräilyn kilpailutoiminnalle ja loivat pohjan tuleville mestaruuskilpailuille. Kun eri pyöräilyn alalajit rantautuivat Suomeen, myös SM-kilpailujen määrä kasvoi. Esimerkiksi cyclocrossin suomenmestaruuksista on ajettu alkaen vuodesta 1982. Vuonna 2023 ajettiin ensimmäistä kertaa e-pyöräilyn suomenmestaruuksista ja ensimmäiset gravelin SM-kilpailut järjestetään heinäkuussa 2023 Jyväskylässä.
Tänä päivänä Suomen Pyöräily, paikalliset pyöräilyseurat ja Suomen Pyöräilyn yhteistyökumppanit järjestävät vuosittain arvostettuja ja korkeatasoisia SM-kilpailuja, joissa maan parhaat pyöräilijät kilpailevat mestaruuksista pyöräilyn alalajeissa. SM-kilpailut ovat nostaneet esiin useita lahjakkaita pyöräilijöitä, jotka ovat myöhemmin saavuttaneet menestystä myös kansainvälisillä areenoilla.
Lähteet:
Reijo Myyryläinen & Christian Oesch 1998: Pyöräilymme vuosisata 1898–1998. Suomen Pyöräilyunioni ry.
Kalervo Lahtinen 1968: Suomen Syklistiliitto 1898 – 70 vuotta – Suomen Pyöräilyliitto 1968 -muistelmia. Suomen Pyöräilyliitto.
Pasi Ahlroos 2021: Cyclocrossin SM-kilpailut 1982-2021
Helsingin Sanomat 19.09.1926