Esports-pyöräily

© zwift.com

Esports-pyöräilyn lajiesittely

Pyöräily e-urheiluna

 
Viimeisten vuosien aikana myös pyöräilystä on kehittynyt varteenotettava elektronisen urheilun muoto. Tätä on tukenut toisaalta tehomittari- ja harjoitusvastusteknologian kehittyminen ja toisaalta myös verkkopalveluiden kehittyminen.
Pyöräilyä on harjoiteltu jo vuosikymmenet sisällä erilaisten harjoitusvastusten avulla. Viimeisen vuosikymmenen aikana on kehitetty erilaisia ohjelmia, joilla voi ohjata harjoittelua – esimerkiksi TrainerRoad, josta löytyy satoja valmiita harjoitusohjelma malleja. Viimeisin askel kehityksessä on ollut siirtää pyöräilijä virtuaalimaailmaan, jossa tehomittarin tai trainerin välittämä tehotieto ohjaa pyöräilijän avatarin liikettä. Selkeästi suosituimmaksi virtuaalimaailmaksi on kohonnut Zwift, jossa jo miljoonat ihmiset kansainvälisesti ja tuhannet ihmiset Suomesta pyöräilevät yhteisillä reiteillä.

Lajin harrastaminen Suomessa

Suomessa jo lukuisat seurat järjestävät talvikaudella yhteislenkkejä Zwiftissä, joissa on parhaillaan kerralla kymmeniä osallistujia. Monesti pyöräilijät voivat jutella keskenään esimerkiksi Discord-sovelluksen välityksellä. Lisäksi lukuisat seurat ohjaavat yhteisharjoituksia Zwiftissä. Tällöin harjoituksen vetäjä ohjaa treenin esimerkiksi Zoomin tai Facebook Liven välityksellä ja osallistujat ajavat Zwiftissä yhdessä ryhmässä ohjeiden mukaisesti. Zwiftissä pystyy suoravetotrainerille antamaan suoraan harjoitustiedoston, jolloin poljettava teho määräytyy automaattisesti.

Esports-kilpailutoiminta

Zwiftin myötä pyöräily otti vuoden 2020 aikana valtavan harppauksen eteenpäin myös elektronisena kilpaurheiluna. Pyöräilyn kansainvälinen kattojärjestö UCI järjesti viralliset maailmanmestaruuskilpailut alustalla. Osallistujia otettiin mukaan 20 maasta ja mukana oli useita ammattipyöräilyn kuulusimpia nimiä. On oletettavaa, että tulevaisuudessa e-urheilu löytää oman paikkansa UCI:n kisakalenteria. 

Säännöt ja oppaat

Lajin kilpailusäännöt ja oppaat on koottuna sääntökansioon.