Etusivu / Mastercup – Yhteislähtökilpailut

Kovaa kilvanajoa sekä hyvää tunnelmaa mahdollisimman turvallisesti.

Master-kilpailut ovat reilua ja vaativaa kilvanajoa. Kaikki arvostavat kovaa kisaa, mutta hyvä
henki ja turvallisuus ovat tärkeintä. Vaaratilanteet ja mahdolliset onnettomuudet
dokumentoidaan ja niistä pyritään oppimaan. Uusia osallistujia opastetaan kisa-ajamiseen
kannustaen omalla esimerkillä. Suomen Pyöräilyn virallinen tuomari valvoo sääntöjen
noudattamista.

Mastereissa on merkittävä potentiaali ja osallistujamäärät ovat parin viime vuoden aikana
mukavasti lisääntyneet. Omien lähtöjen ja modernin tekemisen kautta Masters-kilpaileminen
tulee edelleen kasvamaan, kunhan se koetaan toiminnallisesti ja mielikuvallisesti fiksuksi ja
laadukkaaksi toiminnaksi. Nykyiset nuoremmat kuskit voivat sitten aikanaan hyvillä mielin
jatkaa kisaamista, kun toiminta on järkevää ja kiinnostavaa. Toisaalta pyöräily aloitetaan
usein aikuisiällä ja innostus on helposti suunnattavissa kilpailutoimintaan.

Master Cup on tärkeä osa tavoitteellisen harjoittelijan vuosikalenteria. Harjoittelumotivaatio
säilyy hyvänä, kun tietää, että tulokset ulosmitataan kisakaudella.

Kun haluamme saada Mastereita enemmänkin mukaan, niin yhteislähtökilpailuissa omien
lähtöjen järjestäminen on olennaista. Omia lähtöjä pidetään urheilullisesti ja fiilikseltään
toimivampina ja niihin osallistutaan mieluusti. Yleisesti kaikki pitävät tärkeänä, että lähdössä
kaikki ajavat samaa kisaa on sitten kyse kategorialähdöstä tai Master-lähdöstä.

Tavoitteena on saada yhteislähtökilpailuissa ainakin Masters 1 lähtöön oma neutraali
huoltoauto, jossa on ensiaputaitoinen henkilö mukana. Ellei järjestävällä seuralla ole tähän
mahdollisuutta, voivat kilpailijat erillisellä sopimuksella osallistua lisäkulujen kattamiseen.

Master yhteislähtökilpailu -säännöt

Masterkilpailuissa noudatetaan virallisia maantiekilpailujen sääntöjä (Suomen Pyöräily ry
sääntökansio/Osa II/Maantie). Lisäksi osallistujien kesken on sovittu, että:

● Mastercupin muodostaa 5 osakilpailua
● Mastercup pisteitä jaetaan vain omissa lähdöissä ja pisteisiin lasketaan mukaan
kauden 4 parasta
● Mastercupiin pyritään saamaan mukaan lisää osakilpailuja, mutta tässä vaiheessa
tilanne on epävarma. Mikäli osakilpailujen määrää lisätään, lisätään myös pistelaskuun
vastaava määrä (n-1, mikäli ajaa kaikki)
● Oma lähtö kahdelle ryhmälle: M40-55 sekä M60+ ja NMasterit
● Luokat 5 vuoden välein
● Pituudet: M40-55: 80-120km, 2,5-3h . M60+N lyhyempi.
● Palkitseminen: luokkien cup-voittajille diplomi kauden päätteeksi, kisoissa podiumsijoittuneille
kilpailun järjestäjän valitsemat palkinnot
● Laatu- ja turvallisuusasiat: Tavoitteena on saada yhteislähtökilpailuissa ainakin
Masters 1 lähtöön oma neutraali huoltoauto, jossa on ensiaputaitoinen henkilö
mukana. Ellei järjestävällä seuralla ole tähän mahdollisuutta, voivat kilpailijat
osallistua lisäkulujen kattamiseen
● aja omalla suoralla linjallasi ja vältä viimeiseen asti äkillisiä sivuttaisliikkeitä tai
jarrutuksia
● Älä väistä äkillisesti tien kuoppia tai kiviä
● Näytä käsimerkillä ja/tai ääneen sanoen omat sivuttaisliikkeet
● Risteyksissä huudetaan selvästi kääntymissuunnat ja toistetaan huutamalla merkit ja
mahdolliset vaarat
● Jos tiputat pullon tai renkaasi puhkeaa, nosta käsi selvästi pystyyn ja/tai huuda
”pullo”/”rengas”, jotta kaikki tietävät varoa sinua. Älä tällöinkään jarruta äkillisesti.
● Jos et aio osallistua pääjoukon vetotyöhön, älä hakeudu pääjoukon kärkeen! Jatkuvat
”asemien parantamiset” pääjoukon vasemmalta tai oikealta koukkaisten aiheuttavat
vaarallista liikehdintää koko pääjoukossa
● Vastaantulevien kaistalla ajaminen on ehdottomasti kiellettyä koko kilpailun ajan
● Jos osallistut yksittäisiin kilpailuihin tai olet vasta aloittamassa kilpailutoimintaa,
harkitse kannattaako sinun osallistua mahdolliseen lopun massakiriin lainkaan.
Loppukirissä oman linjan pitäminen on aivan erityisen tärkeää ja ota huomioon, että
sinut voidaan ohittaa läheltä sekä vasemmalta että oikealta puolelta. Jatka ajamista
maalin jälkeen, äläkä pysähdy äkillisesti heti maalin jälkeen
● Kannusta kilpailukavereitasi hyviin suorituksiin ja käyttäydy asiallisesti muita
kilpailijoita kohtaan
● Älä heitä kisan aikana geelipakkauksia tai mitään muita roskia kisareitille.
Roskaamisesta ilmoitetaan kisatuomarilla ja siitä seuraa rangaistus

    Pisteiden lasku

    Maantie cup

    MAANTIECUP/PISTEIDEN LASKU
    ● Pisteet: Parhaat 20 saavat pisteitä seuraavasti: 25, 22, 20, 18, 17, 16, 15, 14, 13, 12, 11, 10,
    9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2. Lisäksi jokainen maaliin ajanut saa yhden pisteen. Etappiajoissa jaetaan
    lähdöittäin lisäpisteitä viidelle parhaalle seuraavasti: 1./5p, 2./4p, 3./3p, 4./2p, 5./1p
    ● Koska osakilpailuja kaudella 2022 on vain viisi, jaetaan kaikista kilpailuista pisteet samalla
    tavalla (ei korotettuja pisteitä mistään kilpailusta)
    ● Master Cup-pisteitä jaetaan vain omissa lähdöissä.

    Master-terveisin,
    Beni Kauhanen
    beni.kauhanen@gmail.com
    Kaudella 2022 masterjaoksen muodostavat allekirjoittaneen lisäksi Anssi Rinne ja Tuomo
    Sibakov.

      Kilpailukalenteri 2022

      1. SK-muistoajo, Turku

      2. Kauhajokiajot, Kauhajoki

      3. Syysetapit, Kankaanpää

      4. Tour Lakeland, Lahti

      5. Ikäluokkien Suomenmestaruuskilpailut, Oulu