Etusivu / Materiaalipankki / Kilpailumateriaalit / Trial-pyöräilyn säännöt ja oppaat

Trial-pyöräilyn säännöt ja oppaat

Trial-pyoräilyn sääntötiivistelmä

Joka kerta rikkeen sattuessa lisätään virhepistemäärään määritelty pistemäärä, kuitenkin siten, että viiden virhepisteen rikkeen jakson virhepisteet ovat viisi ja kymmenen virhepisteen rikkeen tapauksessa kymmenen. Poikkeus virhepisteiden kertymiseen luokassa C-Vapaa on seuraava: vain aikarike tuottaa lisäpisteitä kolmen virhepisteen jälkeen niistä rikkeistä, joista muutoin seuraisi vain yksi virhepiste. Luokassa C-Vapaa tulee siis kuitenkin viisi virhepistettä normaalisti, jos tekee viiden pisteen arvoisen rikkeen. Virhepisteitä jaksolta voi siis saada 0, 1, 2, 3, 4, 5 tai erikoistapauksissa 10.

Sääntöoppaat saa ladattua Materiaalipankin kilpailusäännöistä ”OSA 7 – TRIAL”.

Yhden virhepisteen tuottavat rikkeet

  • Jalan maahan laittaminen (jaksolle tai jakson ulkopuolelle)
  • Muulla pyörän osalla tukeminen mihin tahansa kuin renkailla (esim. pohjapanssari, poljin, etuhaarukka, ohjaustangon paä)
  • Ohjaustangossa kiinni olevalla kädellä tukeminen (eli lähinnä kyynerpäällä, mutta huomio kaatuminen erikseen)
  • Jaksoajan (2 min) ylittäminen jokaiselta alkavalta 10 sekunnilta¨

Kaksi virhepistettä tuottavia rikkeitä

Kahden virhepisteen rikkeet ovat kombinaatioita edellisen kappaleem rikkeistä.

  • Hyppy pohjapanssarille ja tämän jälkeen jalan laittaminen maahan (tai nämä yhtäaikaa)
  • Jalka on maassa ja tämän jälkeen pyörän asettaminen pohjapanssarin varaan ja jalan nostaminen polkimelle. Jos pyörän nostaa väliaikaisesti pohjapanssarin varaan samalla kun jalka on maassa, ei lisävirhepisteitä tule. Ts. jalan ollessa maassa kaikenlainen kolina on sallittua.

Viisi virhepistettä tuottavat rikkeet

  • Kaatuminen
  • Kahdella jalalla yhtä aikaa maahan koskeminen
  • Tukeminen kädellä, joka ei ole ohjaustangossa kiinni
  • Jaksonauhan ylittäminen (myös ilmassa eturenkaalla)
  • Pyörän kannattaminen jostain etuhaarukkaputken yläosan alapuolelta (headsetin yläosan alapuolelta, kuten rungosta, ts. ohjainkannattimesta saa pyörää nostaa)
  • Pyörän runkolinjalla (kuvitteellinen viiva etuakselista taka-akseliin) nuolen tai portin reunan leikkaaminen (tässä tarkkana, tämä on epäonnistunut portin läpäisy; jos on paha paikka ajaa ylös niin kannattaa varmistaa, että tippuu takaisin siitä mistä on mennytkin, niin saa yrittää uudestaan, jos taas tippuukin alas sivulle s.e. eturengas on mennyt jo portista, runkolinja leikkaa portin reunan ja tulee viisi virhepistettä)
  • Molempien jalkaterien pitäminen kokonaan samalla puolella pyörän runkolinjaa toisen jalan ollessa maassa (jos toinen jalka on polkimella saa toinen jalka olla missä vain ilmassa tasapainon säilyttämistä avustamassa)
  • Oman portin, tai nuolen, läpäiseminen väärään suuntaan sen jälkeen kun on jo läpäissyt kyseisen portin jälkeisen portin, tai jos kyseistä porttia ei ole vielä läpäissyt (ts. uudestaan yrittäminen on sallittua, jos pääsee, mahdollisesti osittain, portin läpi, mutta tipahtaa takaisin, kaikki muu on kiellettyä)
  • Jaksonauhan katkaiseminen
  • Oman portin tai nuolen kiertämättä jättäminen
  • Nuolen tiputtaminen
  • Toisen luokan portin läpiajaminen suunnasta riippumatta (huom. pelkistä nuolista ei kuitenkaan tarvitse välittää)
  • Etuakselilla lähtölinjan ylittäminen toistamiseen (ts. taka-akselilla sen saa ylittää uudestaan, taka-akseli saa ylittää myös maalilinjan kesken suorituksen, suoritus loppuu kun etuakseli ylittää maalilinjan)

    Kymmenen virhepistettä tuottavia rikkeitä

    • Joku toinen, kuin se kilpailija, jonka jaksokorttiin pisteet merkitään, ajaa jaksolla kilpailijan puolesta
    • Tuomaritoiminnan kritisointi
    • Kilpailijan neuvominen jaksolla ajamisen aikana (jos huoltaja neuvoo, ensin sanallinen huomautus huoltajalle, ettei saa neuvoa. Jos neuvominen jatkuu, sitten vasta virhepisteet. Tämä koskee vain Elite, A ja B luokissa kilpailevia)
    • Huoltajan meneminen jaksolle kilpailun alettua (tuomarilta lupaa kysyen saa mennä varmistamaan, tämä koskee vain Elite, A ja B luokkia, mutta myös C-luokissa saa huoltaja mennä jaksolle vain oman huollettavansa ajaessa, kilpailijat voivat olla jaksoilla jalan kesken kilpailunkin, mutta luonnollisesti suoritusta tekevää kilpailijaa ei saa häiritä)
    • Jaksokortin hukkaaminen tai jakson ajamatta jättäminen
    • Kilpailijanumeron tarkoituksenmukainen turmeleminen tai sen käyttämättä jättäminen

    Ajojärjestys jaksoilla

    • Kilpailija antaa tuomarille tai muulle jakson toimihenkilölle jaksokorttinsa, joka pitää näitä siinä järjestyksessä, jossa hän on kortit saanut. Tuomari kutsuu aina seuraavan jaksolle tulijan vuorollaan ja voi myös kertoa kuka on tämän jälkeen vuorossa. Jollei vuorossa oleva aloita jaksoajoa minuutin kuluttua kutsusta, siirretään hänen jaksokorttinsa jonotuspinon viimeiseksi. Kilpailija voi antaa jaksokorttinsa niitä keräävälle henkilölle vain henkilökohtaisesti.

    Muuta huomioitavaa

    Kun kilpailija on saanut viisi virhepistettä, täytyy hänen poistua välittömästi jaksolta.

    Sellaiset pyörän osien kosketukset maahan tai esteeseen, jotka eivät aiheudu tarpeesta ottaa tasapainoa, riippumatta siitä ovatko ne tarkoituksenmukaisia vai ei, ovat sallittuja. Hipaisu ilman tukemista pyörällä tai vartalolla esim. puun oksiin pyörän ollessa liikkeellä on sallittua. Jalan kääntäminen paikallaan on sallittua, mutta jalan liuttaminen ei – tuomari tulkitsee monenko jalan kosketusta tämä liuttaminen vastaisi.