28.8.-1.9.2019 kisattiin Mastereiden maalimanmestaruuskilpailut Puolan Poznanissa. UCI Gran Fondo Worldchampionships -kilpailu huipentaa noin vuoden mittaisen Gran Fondo -karsintakilpailujen sarjan ja kilpailussa ratkaistaan ikäsarjojen maailmanmestaruudet sekä aika-ajossa että yhteislähtökilpailussa. MM-kilpailuun saa osallistumisoikeuden sijoittumalla karsintakilpailujen parhaimmistoon tai hakemalla kansalliselta lajiliitolta villiä korttia. Lisäksi ikäryhmien Suomenmestarit saavat kutsun kilpailuun. Tämänvuotinen MM-kilpailu kiinnosti tavallista enemmän suomalaisia master-kisaajia ja kisapaikkaa tavoitteli toistakymmentä kuljettajaa. Kaikille osallistujille kyseessä oli kauden päätavoite, johon valmistautuminen alkoi monella jo aikaisin keväällä. Panokset olivat mittavat ja odotukset korkealla. ”Torstaina oli sitten se päivä ja lataus oli siinä missä sen pitikin olla eli oksetti ja tärisytti” – kertoo Johan Nordlund hetkestä ennen omaa aika-ajostarttiaan. Kaikkein kokeneimmillekin kisakonkareille Suomi-paidan päälle vetäminen on ainutlaatuinen hetki. ”Mahdollisuus edustaa maatamme on hieno kokemus. Ja se, että saa osallistua näin suureen kansainväliseen kilpailuun ja tavata muita pyöräilijöitä ympäri maailmaa tuntui hyvältä” – kertoi Bertel Niemi kisan jälkeen. Kisatulosten takaa löytyy mielenkiintoisia tarinoita ja tunnelmia suomalaiskuskien kisamatkasta.

Australiassa asuva Tanja Tyvimaa osallistui Australian karsintakilpailuun ja sai sieltä paikan ikäryhmänsä W45-49 maantiekisaan Puolaan. Tanja teetti itselleen oman kilpailuasun ja sanoi ottaneensa mallia Lotta Lepistön asusta. ”Toivottavasti kelpaa tämä Lotan malli, kun se on niin hyvän näköinen” – viestitteli Tanja jo aikaisin keväällä. Kisasuoritukseensa Puolassa Tanja oli tyytyväinen. ”Sijoitus oli 27:s mutta vain 10 sekuntia voittajan perässä. Meitä oli 50-60 ajajaa ryhmässä koko matkan ajan ja ero tuli loppusprintissä, kun itse olin ryhmän takana enkä sieltä sprinttiin päässyt” raportoi Tanja kisan jälkeen.

Karsintakilpailujen kautta kisapaikan saavutti itselleen myös Janne-Pekka Yrjönen (Indonesia), Kari Pajanne (Ljubljana), Stig-Erik Vikars (Moskova) ja Antti Mäkelä (Moskova). Suomen villit kortit myönnettiin seuraaville kuskeille: Tarja Rissanen, Johan Nordlund, Mikko Aalto, Bertel Niemi, Mika Kariluoto ja Matti Tanttu. Hallitsevista ikäluokkien mestareista kutsupaikan päätti hyödyntää vain Tommi Martikainen.

Puolassa vallinnut reilu 30 asteen helle ei kisaurakkaa juuri helpottanut, vaikka monet olivat valmistautuneet kuumiin olosuhteisiin perusteellisesti. ”Tein kaiken, minkä tiesin selvitäkseni kuumuudesta (sauna, talvivaatteet lenkillä, jääkuutiot jne). Siitä huolimatta tiesin kokemuksesta, että noutaja tulee ja niin se tuli noin 10km kohdalla. Syke 5 yli ana-kynnyksen ja watit peruskestävyystasolla” – raportoi Kari Pajanne aika-ajon jälkeen. Noutajasta huolimatta KP teki maailmanluokan suorituksen sijoittuen kymmenen parhaan kuljettajan joukkoon kilpailussa.

Kisojen parhaasta suomalaismenestyksestä vastasi Tommi Martikainen voittamalla aika-ajossa oman ikäsarjansa maailmanmestaruuden. Myös Bertel Niemi ajoi erinomaisesti aika-ajossa sijoittuen ikäryhmässään viidenneksi.

Olosuhteet jatkuivat haastavina myös maantieajossa: keli oli kuuma ja oman mausteensa toivat kilpailussa sekoittuneet kisaryhmät. ”Kisan ulkopuolella kaikki meni ok, mutta itse kisassa oli sekoilua, kun sarjat ja kuskit menivät sekaisin. Kahdesti pääsin väistämään kolarin, mutta viimeisessä ei ehtinyt kuin todeta, että nyt mennään” – kertoi Mikko Aalto kisan jälkeen. Mikko joutui suorastaan etsimään omaa pyöräänsä viereiseltä pellolta, jonne se oli sinkoutunut, mutta selviytyi itse kisasta pintanaarmuin.

Myös Stig-Erik Vikarsin kisa päättyi valitettavasti kasaan. ”Olimme ajaneet noin 85 km (150 km kilpailusta), kun ryhmämme alkoi ajamaan takaa aiemmin startanneita ryhmiä. Ensimmäisen hitaamman ryhmän ohitus sujui hyvin, mutta toisen ei. Kaksi kaveria törmäsivät toisiinsa ja aiheuttivat ketjukolarin ja pian huomasin makaavani maassa. Selvisin pintanaarmuin, mutta jouduin odottamaan tunnin huoltoa, koska eturengas oli rikkoutunut kolarissa” – kertoo Stigu kilpailun jälkeen.

Johan Nordlund oli asettanut kauden päätavoitteekseen Puolan MM-kisat ja hänen valmentaja Tommi Martikainen oli suunnittelut ohjelman tämän tavoitteen mukaisesti. Johanin aika-ajosuoritus olikin maailmanluokkaa ja sijoitus omassa ikäryhmässä viides. Johanin maantiekisaan mahtuikin sitten hieman enemmän tapahtumia: ”Lähtö sujui ihmeen rauhallisesti ja jonkin matkan jälkeen ajattelin, että ei hemmetti ei tämmöistä jaksa ja iskin pariin kertaan. Sitten olinkin 3 miehen hatkassa, mutta silloin alkoi satulatolppa vajoamaan alas. Onneksi oli 4 mm avain mukana, mutta kun yritin vauhdissa nostaa satulaa, irtosi koko lukitusmekanismi ja lensi pitkin maantietä. Siitä sitten vaan sivuun osia etsimään. Löysin osat ja sain satulan kiinni ja siitä alkoi takaa-ajo yksin, jonka tuloksena saavutin pääjoukon noin 10 minuutin ajon jälkeen. Harmillisesti en päässyt voittoon vieneeseen irtiottoon, vaikka taisin itse olla se, joka sen mahdollisti kovalla vedolla sivutuuleen. Oma siltaus ei sitten enää onnistunutkaan ja lopun ajoin ilman riskiä maaliin” – kirjoittaa Johan kisaraportissaan. ”Kaiken kaikkiaan todella onnistuneet kisat ja oma huippukunto osui tänne. Siitä isot kiitokset Tommille” – summaa Johan kisakokemustaan ja on kuulemma jo varannut paikan Antti Mäkelän pakettiautosta Vancouver2020 reissua varten.

Johanin kanssa samassa lähdössä startanneen Mika Kariluodon kisamatka tyssäsi rengasrikkoon noin 100 kilometrin ajon jälkeen. ”Mulla oli alla aivan uudet renkaat, joita en käyttänyt edes edellisen päivän tutustumisajossa. Mutta tiet olivat aivan ruvella ja isoa halkeamaa ei tubeless litku oikein paikannut. Lainasin katsojilta pumppua aina muutaman kilometrin välein ja ajoin maaliin” – viestitteli Mika Kariluoto omasta kisaurakastaan. Kolmantena samaan lähtöön startanneen Antti Mäkelän kisareissuista voisi helposti kirjoittaa kirjan, mutta Puolassa ajo sujui suunnitelman mukaan loppukiriä lukuunottamatta. ”Olin hyvin sijoittuneena loppusuoralla vielä viimeisen kilometrin aikana, mutta edellä kirinnyt kaveri hyytyi vetoonsa niin pahasti, että en päässyt enää itse kunnolla avaamaan” – valitteli Antti kisan jälkeen. Antti ylitti maalilinjan sijalla 23.

Kisajoukkueen kokenein kuski oli M70 sarjassa kilpaillut Matti Tanttu. Aika-ajossa Matti ajoi sijalle 6 ja maantiekilpailussa sijalle 4. Matti ei näistä maailmanluokan ajoista ja sijoituksista juuri meteliä ole pitänyt. Hieman kilpailun jälkeen hän postasi omalle Facebook tililleen kuvan ja toteamuksen ”Ehjänä maalissa. Tulosta en tiedä. Ainakin yritin parasta”.

Vuoden 2020 Mastereiden MM-kilpalut järjestetään Kanadassa (Vancouver/Whistler) 9.-13.9.2020. Karsintakilpailuita järjestetään enemmän kuin koskaan ja meitä lähin karsintakisa on Moskovassa 23.-24.5.2020. Lue lisää!